
Het VLC
Wie zijn wij?
Welkom op het VeenLanden College: een middelbare school voor mavo (vmbo-t), havo en atheneum in De Ronde Venen. De school heeft twee locaties in De Ronde Venen: in Mijdrecht en in Vinkeveen. Er valt iets te kiezen!
Leren en persoonlijke groei gaan het beste in een veilig klimaat. Ons onderwijs is erop gericht de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen van leerlingen te vergroten. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen binnen onze school zich geaccepteerd voelen.
Binnen ons onderwijs stimuleren we de talentontwikkeling, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van de leerling. Het digitale onderwijs draagt bij aan de digitale vaardigheden van leerlingen en het gepersonaliseerd leren. Wij zijn een school met goede onderwijsresultaten.
Twee functionele en fraaie locaties
Bij onze school krijgt uw zoon of dochter de kans om een locatie te kiezen die het beste bij de leerbehoeften past. Of er gekozen wordt voor de eigentijdse onderwijsaanpak in Mijdrecht of voor het gepersonaliseerde leerconcept van Kunskapsskolan in Vinkeveen, er kan gerekend worden op kwalitatief goed onderwijs, persoonlijke begeleiding en een omgeving waarin de leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Er valt iets te kiezen!
-
Cedergroep
Samen met het Hermann Wesselink College, Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert, Hervormd Lyceum Zuid, Hervormd Lyceum West en Futuris vormt het VeenLanden College, de Cedergroep. Zes scholen die onder één bestuur samenwerken.
Het bestuur van de Cedergroep vormt het bevoegd gezag van de school en de formele verantwoordelijkheid ligt bij het bestuur van de stichting. -
Kunskapssklolan
Het VeenLanden College uit Vinkeveen heeft het predicaat Kunskapsskolan Partnerschool. Daarmee is de school toegetreden tot de groep van Nederlandse scholen die in alle opzichten voldoet aan de Kunskapsskolan kwaliteitseisen. Door Kunskapsskolan Partnerschool te zijn maakt het VeenLanden College deel uit van de Kunskapsskolan Community Nederland: een community van bestuurders, schoolleiders en leraren van Partnerscholen met als doel om als partners samen te werken, samen te leren en samen te delen en onder andere op deze manier de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.
-
20-80 Learning
Praktijkgericht en Persoonlijk Onderwijs
Het VeenLanden College biedt leerlingen sinds 2023 de mogelijkheid om te leren volgens het 20-80 learning principe. Dit onderwijsconcept speelt in op twee belangrijke uitdagingen in het voortgezet onderwijs: motivatie en aansluiting op het hbo of wo.
Wat is 20-80 Learning? Leerlingen volgen 80% van hun lestijd theoretisch onderwijs en besteden 20% aan praktijkgericht leren. Zij werken aan opdrachten uit de praktijk en ontwikkelen vaardigheden die aansluiten bij hun interesses en ambities. Dit zorgt voor meer motivatie en een betere voorbereiding op vervolgonderwijs.
Meer weten? Wilt u meer informatie over 20-80 learning of de Havo-P vakken? Neem gerust contact op met de school of bekijk de informatie op onze website.
Schoolleiding
Het bestuur van de Cedergroep brengt zaken op het gebied van personeel, beheer, financiën, onderwijs en begeleiding onder bij de schoolleiding van de scholen.
Op het VeenLanden College zijn deze beleidsgebieden ondergebracht bij de leden van de directie die bestaat uit:
- de heer drs. H.J.M. Ligthart, rector (algemene zaken, financiën, facilitair, externe betrekkingen)
- de heer M.C. Huisman, conrector (personeel en organisatie)
- mevrouw drs. L.J.T Vroegindeweij, conrector (onderwijs en leerlingzaken)



Ondersteuning passend onderwijs

Het VeenLanden College biedt een trapsgewijs ondersteuningssysteem, beginnend bij basisondersteuning in de klas, gevolgd door maatwerk bij specifieke behoeften, en indien nodig aangevuld met hulp van een samenwerkingsverband, om zo de optimale ontwikkeling van elke leerling te waarborgen.


Op de website ‘scholen op de kaart’ vindt u betrouwbare en actuele informatie over onze school. U kunt hier onder andere onze onderwijsresultaten, leerling tevredenheid en het inspectierapport bekijken. Ook leest u meer over onze visie, het onderwijsaanbod en de schoolorganisatie.
