Locatie Vinkeveen
Op deze locatie van het VeenLanden College kunnen leerlingen gepersonaliseerd onderwijs (GO) volgen op mavo-, havo- en atheneumniveau. De leerlingen die mavo doen maken hun opleiding in Vinkeveen af. De leerlingen die havo en atheneum doen, gaan voor de bovenbouw naar locatie Mijdrecht en halen daar hun diploma. Deze overstap van gepersonaliseerd naar regulier onderwijs wordt zorgvuldig begeleid.
Partnerschool Kunskapsskolan
Het VeenLanden College in Vinkeveen heeft het predicaat Kunskapsskolan Partnerschool. Daarmee is de school toegetreden tot de groep van Nederlandse scholen die in alle opzichten voldoet aan de Kunskapsskolan kwaliteitseisen. Door Kunskapsskolan Partnerschool te zijn, maakt het VeenLanden College deel uit van de Kunskapsskolan Community Nederland. Een community van bestuurders, schoolleiders en leraren van Partnerscholen met als doel om als partners samen te werken, samen te leren en samen te delen en onder andere op deze manier de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.
Gepersonaliseerd onderwijs
Het gepersonaliseerde onderwijs dat op de locatie Vinkeveen wordt gegeven, kenmerkt zich door leerdoelgericht werken in een omgeving waar leren van en met elkaar belangrijk is. Omdat van elkaar leren betrekking kan hebben op kennis, leervermogen en vaardigheden en dit niet per se gebonden is aan een leerniveau, zijn de klassen heterogeen. De docenten formuleren leerdoelen en deze worden aan het begin van de les met de leerlingen gedeeld. Er wordt voorkennis opgehaald en de leerlingen werken aan hun leerdoelen en bespreken samen met hun docent hoe ze hun doelen kunnen bereiken. Tijdens de lessen krijgen de leerlingen feedback en feedforward over waar ze staan wat betreft hun leerdoelen en wordt er aandacht besteed aan de leerstrategieën en de wijze waarop er geleerd wordt. Dat kan namelijk voor iedereen anders zijn. De leerlingen leren eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces.
 
             
            Samen werken aan jouw succes
Naast de gesprekken die de leerling met de coach heeft, staan er ook drie LOC-gesprekken per jaar op het programma. Dat zijn gesprekken met Leerling, Ouder en Coach. De leerling bereidt zelf een presentatie voor om te vertellen hoe het met hem/haar gaat, welke doelen en resultaten er zijn bereikt en welke acties er worden ingezet. Leerlingen gebruiken hierbij feedback die zij van hun docenten hebben gekregen via de tool leerlingbespreking.nl. Dit is een tool waarbij docenten hun observaties en adviezen delen met leerlingen. De leerlingen krijgen twee keer per jaar feedback. Deze feedback wordt gegeven in de vorm van een feedbackrapport dat de leerling ontvangt via zijn/haar schoolmail. De feedback die via leerlingbespreking.nl wordt gegeven, gaat verder dan alleen cijfers. Het biedt inzicht in inzet, motivatie, doorzettingsvermogen en andere belangrijke aspecten van het leerproces.
Aan het eind van de LOC-gesprekken worden nieuwe doelen en acties genoteerd. Op deze manier volgen we de leerlingen en maken we ook hen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. We dragen als leerling, ouders, coach en school gezamenlijk verantwoordelijkheid.
 
             
            De basis voor jouw persoonlijke leerpad
Op de locatie Vinkeveen hebben we heterogene brugklassen, waarbij leerlingen met zowel een mavo-, havo-, als atheneumadvies in 1 klas worden ingedeeld. In de brugklas wordt gestart op het niveau dat past bij het basisschooladvies, leerlingen met een dubbel advies krijgen de kans om op het hoogste niveau te beginnen. In twee brugjaren wordt bekeken welk niveau bij de leerling past. Het is mogelijk te wisselen van niveau per vak, zodat uiteindelijk de leerling examen doet in het niveau dat bij hem past. In leerjaar 3 volgen de mavoleerlingen hun eigen route en zitten de havo- en atheneumleerlingen nog bij elkaar in de klas. De leerlingen die de mavoroute volgen, maken hun opleiding in Vinkeveen af. Het is mogelijk om een vak eerder in mavo 3 af te sluiten en daar al examen in te doen. De leerlingen die de havo- of atheneumroute volgen, gaan in de bovenbouw naar de locatie Mijdrecht en halen daar hun diploma. Deze overstap wordt uiteraard zorgvuldig begeleid.
 
             
                                             
            Wekelijkse begeleiding op maat
Wekelijks heeft de leerling een coachgesprek met een persoonlijke coach waarbij doelen en acties worden bepaald op basis van hoe het met de leerling gaat. Uiteraard wordt het welbevinden van de leerling in dit gesprek besproken.
De leerling en de coach bespreken of het gelukt is om hun doelen te bereiken, er wordt gereflecteerd en vooruit gekeken naar de volgende week naar wat er nodig is om de doelen te bereiken en welke acties hierbij ingezet gaan worden. Ook komt ter sprake op welk niveau de leerling de vakken volgt: op mavo-, havo-, of atheneumniveau en wat de wensen en ambities zijn. Eigen verantwoordelijkheid is een eigenschap die getraind wordt; de docent heeft hierin een coachende rol.
Voordat het coachgesprek plaatsvindt, heeft de leerling een reflectie geschreven en erover nagedacht wat hij/zij in het coach-gesprek wil bespreken. Zo leert de leerling niet alleen verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leerproces, maar krijgt hij ook vertrouwen om uitdagingen aan te gaan.
 
             
            De basis voor jouw leerweek
Iedere dag wordt samen met de eigen klas gestart in de basegroup. Hier kiezen de leerlingen welke workshops ze gedurende de week gaan volgen, maken ze een planning, bespreken ze het nieuws, leren ze elkaar beter kennen en komen studievaardigheden aan de orde. We werken gezamenlijk aan een positief klimaat waarbij we in de onderbouw onder andere de methode Leefstijl gebruiken.
 
             
                                             
            Workshops met ruimte voor stilte en samenwerking
Docenten bieden leeractiviteiten aan tijdens de workshops en er valt iets te kiezen voor leerlingen. Ze kunnen zich inschrijven bij een vak waarmee ze extra willen oefenen, waar ze om uitleg willen vragen of waar ze samen met klasgenoten werken aan een presentatie om te laten zien dat ze hun doelen hebben bereikt. De docenten begeleiden de leerlingen tijdens workshop om hun doelen te bereiken. Er is ook een ruimte waarbij leerlingen kunnen kiezen of ze in stilte werken of juist willen samenwerken.
 
             
            Het digitale platform voor leerlingen
Onze leerlingen maken dagelijks gebruik van het educatieve platform KLIK. Elke leerling heeft een eigen dashboard, waar het streefniveau zichtbaar is. Dit is het niveau waaraan zij werken. Op het dashboard kunnen ze ook hun voortgang zien, de laatstgehouden coachgesprekken inzien, hun persoonlijke doelen bekijken en de ontvangen beoordelingen raadplegen. KLIK maakt het mogelijk om vakken op verschillende niveaus te volgen.
In de digitale agenda van het platform plant de coach wekelijks een coachgesprek. Deze is wekelijks terug te vinden in de agenda. Ook staan de werkdoelen voor die week zichtbaar naast de agenda. Deze werkdoelen kunnen eenvoudig worden versleept, zodat de leerling beter kan plannen. Door op een werkdoel te klikken, komt de leerling direct bij het bijbehorende lesmateriaal.
Als ouder kunt u met een eigen account de voortgang van uw zoon of dochter volgen. U heeft toegang tot het dashboard, waar u de voortgang, beoordelingen en coachgesprekken kunt inzien. Deze informatie vormt de basis voor de leerling-ouder-coachgesprekken.
 
             
                                             
            Overstap naar Mijdrecht
De havo- en atheneumleerlingen die klas 3 hebben voltooid, starten in klas 4 op de locatie Mijdrecht. Dit brengt enige veranderingen met zich mee, waar de leerlingen uit Vinkeveen vaak even aan moeten wennen. Iedere leerling op zijn of haar eigen manier. Om de landing in Mijdrecht zo goed en zacht mogelijk te laten verlopen, gaat er vanuit de locatie Vinkeveen een coach mee naar de locatie Mijdrecht. Iedere donderdag is er een coach in Mijdrecht aanwezig om de overstappers te coachen. Deze coaching is in het begin van het schooljaar verplicht. Daarna zal in overleg met ouders, leerling, coach en teamleider worden bekeken of de coaching nog wenselijk is en in welke mate. De ervaring leert dat de leerlingen in Mijdrecht echt hun weg gaan vinden en daar op een goede manier hun middelbare schooltijd afsluiten.
 
             
             
					 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									 
									