De bazen van Kerian
Door het project Junior Company van Jong Ondernemen in atheneum 5, worden we elke keer weer aangenaam verrast door het zakelijk instinct van onze leerlingen. Zo is daar Kerian, het online warenhuis van Noël, Niek, Rens en Michel (van links naar rechts). Ze maken zelf geen kosten voor bijvoorbeeld ontwikkeling of opslag van hun producten. Wel zijn ze aanwezig op alle sociale media kanalen en hebben ze een fraaie website waar ze hun producten aanbieden, producten die ze hebben ingekocht.
Ze introduceren zichzelf op hun website als volgt:
“Wij van team Kerian zijn constant op zoek naar de beste producten voor jou! Hoge kwaliteit hoeft bij ons niet gepaard te gaan met hoge prijzen, en daarom bieden wij ook altijd de beste deals aan. Verder willen wij onze klanten niet opzadelen met onverwachte kosten, daarom is de verzending in Nederland en België gratis. Daarnaast bieden wij jou het recht om binnen 14 dagen te retourneren.”
Daarover wilden we meer weten natuurlijk. Dus vroegen we het hun.
Hoe gaan jullie te werk?
“Wij kopen een product in bij onze leverancier en doen hier een marge op. Deze marge is dan precies wat wij verdienen per product. Ook maken wij gebruik van up- en cross-selling* om de marge te verhogen per aankoop. Deze marge bepalen wij vooral op basis van onze concurrenten en op een vaste marge die wij hanteren. Dit is tussen de 15 en 20 euro per product. Zo kunnen wij onze advertentiekosten betalen en er zelf ook nog een mooi zakcentje aan overhouden.
*Dit moest uw verslaggeefster even googlen:
Cross-selling is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht.
Upselling is de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbieden dan ze al eens gekocht hebben.
Ongeveer 10–30% van de omzet in e-commerce is te danken aan de extra aangeboden producten.
Ja Noël, Niek, Rens en Michel maken geen grappen, het zijn gewoon bazen!
Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
“Wij zijn alle vier al actief in e-commerce. We hebben dus allemaal ervaring in deze wereld en dit is dan ook de reden dat wij dit groepje hebben gevormd en dat we direct besloten hadden dat dit is wat we wilden doen.”
Dus dit is gesneden koek voor jullie?
“Dropshippen is een bekend businessmodel. Het ontstond ongeveer twee jaar geleden in Amerika. Dit waaide toen over naar Nederland en door middel van “De Dropship Academy” kwam Michel bij dit businessmodel. Hij was de eerste van ons vieren die hiermee begon. Niek begon ongeveer een half jaar geleden. En Rens en Noël zijn sinds twee maanden ook actief met dit business model.”
Wat is jullie volgende stap?
“Onze volgende stap is simpelweg steeds meer producten testen. Het is namelijk zo dat sommige producten wel en sommige producten niet goed werken. Dit kun je ook niet altijd van tevoren zien of weten. Als wij meer producten testen spreiden wij het risico, dus stel: we testen 21 producten per week (drie per dag), dan is de kans groot dat hier twee tot drie winnaars tussen zitten die direct het “verlies” van de andere producten kunnen goedmaken.
Als we minder producten testen zullen onze resultaten meer fluctueren. Dit is wat wij willen voorkomen, vandaar dat we zo snel mogelijk zoveel mogelijk producten willen testen.”
Natuurlijk namen we even een kijkje op de website Kerian (kerian.nl). En wat kwam ‘uw verslaggeefster’ daar tegen? De heerlijke warme legging, waarover zij al druk geappt had met haar schoondochter. Want als zij in de winter de hond uitlaat op de hei, is dit toch wel het ei van Columbus, of van Kerian in dit geval. En er is meer, dus kijk vooral even.
Heb je nu nog vragen over de aanbiedingen van Kerian, over de verzending of over de producten? Neem dan gerust contact met ze op via hun e-mail: info@kerian.nl
Wij vinden ze veelbelovend en een mooi voorbeeld van waar het project Junior Company toe kan leiden. Wij wensen Niek, Noël, Michel en Rens heel veel succes toe.