Experiment digitaal toetsen
Als school doen we ons best om het afstandsonderwijs goed te organiseren. Toetsing stelt scholen op dit moment voor een nog grotere uitdaging. Mondelinge toetsen op afstand zijn goed te realiseren. Het zijn vooral schriftelijke toetsen die lastig waar te maken zijn. Binnen school wordt breed onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van digitaal toetsen. Een groep enthousiaste docenten is hiermee aan de slag gegaan. Zo nu en dan wordt er een experiment gedaan.
Maar liefst 180 leerlingen van 3 havo en 3 atheneum deden bijvoorbeeld vorige week mee aan het experiment “digitaal toetsen”. Het hoofdstuk “Werk en inkomen” van het vak economie werd digitaal getoetst. De regels waren: camera aan, beperkte tijd, boek gebruiken mag, hulplijnen inroepen (ouders) mag niet. De drie vakdocenten economie hielden online toezicht. Een docent biologie die al eerder een experiment heeft gedaan met digitaal toetsen ondersteunde de collega’s van het vak economie.
De toetsen worden beoordeeld met een cijfer, maar tellen (nog) niet mee. Het laatste woord is er nog niet over gezegd, het digitaal toetsen is nog lang geen feit op school, maar zowel de docenten als de leerlingen hadden er plezier in en er is weer wat ervaring opgedaan, waarvan geleerd kan worden.