Back

Kunskapsskolan Model United Nations in India

Leerlingen Rose, Julius, Britt en Hugo van locatie Vinkeveen hebben afgelopen week deelgenomen aan de KED MUN (Kunskapsskolan Education Model United Nations) in India.
KED Model United Nations is een initiatief van Kunskapsskolan India Gurgaon. KED MUN wil leerlingen helpen contexten en patronen te verkennen die landen mondiaal beïnvloeden, deze gebeurtenissen te interpreteren en met mogelijke oplossingen te komen. Onderzoek, debat en samenwerking spelen bij het programma van KED MUN een grote rol. Sinds 2019 worden scholen uit het Kunskapsskolan netwerk uit Nederland en Zweden uitgenodigd om naast India deel te nemen aan dit platform. Deze uitbreiding heeft gezorgd voor een uitstekend platform voor studenten om te leren en hun ideeën te toetsen in een echt internationaal forum. KED MUN wil studenten de kans geven om als toekomstige wereldburgers mee te denken in de lokale en internationale politiek. Leerlingen krijgen hiermee een begrip van diplomatie en leren communiceren met anderstaligen.

En zo stapten onze leerlingen samen met docent Marijke Verkaik op 27 oktober in het vliegtuig voor een vlucht van 7,5 uur naar India. De eerste dagen kregen ze de gelegenheid om te acclimatiseren en India te leren kennen. Ook konden ze deze dagen vast kennismaken met de Zweedse afvaardiging en de kinderen van de Indiase gastgezinnen. Na twee dagen sightseeing konden Julius, Rose, Britt en Hugo een dag meelopen op de Kunskapsskolan school in India. Ook daar begon de dag met een Basegroup, net als in Vinkeveen. Bijna leek alles weer even heel gewoon.

Maar dan is het zover: de eerste dag van KED MUN. Uit het dagboek van Marijke Verkaik: “Om 9.30 uur start de officiële openingsceremonie met speeches, dans, zang en een echt startsein van de chairman en secretary general. Al snel na afloop gaat iedereen naar de ruimte toe waar de onderwerpen worden besproken waarvoor gekozen is.  Iedereen heeft zich van tevoren ingelezen over het land dat ze vertegenwoordigen en wat er al bekend is over de gekozen onderwerpen in dat land. In verschillende sessies van ongeveer 1,5 uur proberen de ‘delegates’ te overtuigen, bondjes te sluiten met andere landen, worden vragen gesteld en beantwoord middels briefjes (chits), overtuigende speeches gegeven, moties ingediend en besproken, gestemd. En dat alles onder het toeziend oog van de chairman en co-chairman. Supertrots op hoe onze leerlingen zich hebben gepresenteerd! Na 16.30 uur met een hoofd vol met nieuwe informatie ging iedereen weer op weg naar het gastgezin. Morgen weer verder met overtuigen.”

De onderwerpen waar onze jonge deelnemers zich over buigen zijn divers. Denk aan vraagstukken als de samenwerking tussen bedrijven en publieke voorzieningen nationaal en internationaal, de verhoudingen China, Taiwan en de Verenigde Staten, vrijheid van meningsuiting, genderacceptatie en corruptie in de voetbal en of AI goed nieuws zal zijn voor de gezondheidszorg. Onderwerpen waar deze jonge deelnemers zich goed in hebben moeten verdiepen.

Het leidt geen twijfel dat het een geweldige ervaring is, mede ook door alle indrukken die de leerlingen opdoen in het gastland. Zo maakten de leerlingen ook kennis met de gevolgen van smog. De derde dag was die zo ernstig dat alle deuren en ramen gesloten dienden te blijven.

Op dit moment zijn ze onderweg naar huis. Dan gaan we vast nog meer van ze horen. Wordt vervolgd.