OVERGANGSNORMEN 2024-2025
Voor alle klassen:
a. Indien een leerling voor alle vakken voldoende heeft, wordt de leerling bevorderd.
b. Er kan geen bevordering plaatsvinden wanneer niet voor alle vakken (van dat jaar) een eindbeoordeling aangegeven is. Als door bijzondere omstandigheden hiervan afgeweken wordt, zal er van tevoren een regeling getroffen moeten zijn.
c. Indien een leerling voor 1 of meer vakken onvoldoende heeft, worden voor het vaststellen van de bevordering binnen dezelfde afdeling de overgangsnormen toegepast.
d. In geval van bijzondere omstandigheden kan de docentenvergadering een bevordering/plaatsing op bijzondere gronden toepassen buiten de overgangsnormen om.
Plaatsing in een aansluitende klas in een hogere afdeling
Een dergelijke overgang kan op verzoek in de rapportvergadering besproken worden.
Plaatsing in een aansluitende klas in een lagere afdeling
Een eventuele plaatsing zal afhangen van de resultaten van de vakken en het te kiezen vakkenpakket of profiel. Overleg met de betrokken teamleider en de decaan is nodig. De vergadering van docenten die lesgeven aan de betrokken leerling beslist van geval tot geval. Als de stemmen staken, neemt de teamleider een beslissing.
Algemene regels voor alle leerjaren
• Het is in principe niet toegestaan tweemaal in hetzelfde leerjaar te doubleren.
• Het is in principe niet toegestaan twee achtereenvolgende leerjaren te doubleren binnen dezelfde afdeling.
• Het is in principe niet toegestaan in de brugklas te doubleren.
• Bij het niet voldoen aan de overgangsnormen in de mavo-2-klassen, havo-2-klassen en de atheneum-2-klassen is het besluit van de docentenvergadering voor plaatsing bindend.
• Bij de overgang wordt gerekend met afgeronde eindcijfers.
Overgangsnormen onderbouw
Rapporten onderbouw
a. Het eindrapport wordt berekend uit het doorlopend jaarcijfer.
b. De vakken BV, TN, LB, LO en MU moeten voldoende worden afgesloten.
c. Een eindcijfer lager dan een 3 wordt niet gegeven op het rapport.
Voor alle brugklassen geldt
• De projecten moeten naar behoren afgesloten zijn.
• Een (afgerond) cijfer 5 geeft één tekortpunt, een vier twee tekortpunten enz.
• Indien aan regel 1 niet is voldaan, heeft de leerling tot uiterlijk 3 dagen na de rapportvergadering de gelegenheid om het betreffende vak alsnog voldoende af te sluiten.
Leerlingen die aan drie van de vier normen voldoen, worden in de rapportvergadering besproken. Indien aan minder dan drie van de vier normen wordt voldaan, dan wordt een leerling afgewezen, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn die een bespreking mogelijk maken.
De cijfers gedurende het jaar behaald vormen het eindcijfer. Het besluit van de docentenvergadering is bindend.
In de mavo/havo- en de havo/atheneumklassen worden dubbele cijfers gegeven en gelden de overgangsnormen van de desbetreffende afdeling.
Brugklas mavo
Een leerling is bevorderd als:
1. De vakken LB, LO, MU, BV en TN voldoende zijn afgesloten.
2. Het gemiddelde cijfer van de overige vakken 6,0 is of meer.
3. De som van de tekortpunten in deze overige vakken (regel 2) ten hoogste twee is.
4. Voor het vak Nederlands staat minimaal een 5.
Brugklas havo
Een leerling is bevorderd als:
1. De vakken LB, LO, MU, BV en TN voldoende zijn afgesloten.
2. Het gemiddelde cijfer van de overige vakken 6,0 is of meer.
3. De som van de tekortpunten in deze overige vakken (regel 2) ten hoogste twee is
4. Bij de kernvakken Nederlands, wiskunde en Engels komt hoogstens één 5 voor.
Brugklas atheneum
Een leerling is bevorderd als:
1. De vakken LB, LO, MU, BV en TN voldoende zijn afgesloten.
2. Het gemiddelde cijfer van de overige vakken 6,0 is of meer.
3. De som van de tekortpunten in deze overige vakken (regel 2) ten hoogste twee is.
4. Bij de kernvakken Nederlands, wiskunde en Engels komt hoogstens één 5 voor.
Klas 2 mavo
Een leerling is bevorderd als:
- De vakken LB, LO, MU, BV en TN voldoende zijn afgesloten.
- Het gemiddelde cijfer van de overige vakken 6.0 of meer is.
- De som van de tekortpunten in deze overige vakken (regel 2) ten hoogste twee is.
- a. Binnen de gekozen vakken mag slechts éénmaal een 5 voorkomen.
- Voor het vak Nederlands staat minimaal een 5.
- De projecten moeten naar behoren afgesloten zijn.
- Een (afgerond) cijfer 5 geeft één tekortpunt, een vier twee tekortpunten enz.
- Indien aan regel 1 niet is voldaan, heeft de leerling tot uiterlijk 3 dagen na de rapportvergadering de gelegenheid om het betreffende vak alsnog voldoende af te sluiten.
Leerlingen die aan minimaal drie van de vier normen voldoen, worden in de rapportvergadering besproken. Indien aan minder dan drie van de vier normen wordt voldaan, dan wordt een leerling afgewezen, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn die een bespreking mogelijk maken. De leerlingen die niet voldoen aan de vierde norm worden besproken indien zij aan de eerste drie normen hebben voldaan. Het besluit van de docentenvergadering is bindend.
De cijfers gedurende het jaar behaald vormen het eindcijfer.
Klas 2 havo
Een leerling is bevorderd als:
- De vakken LB, LO, MU, BV en TN voldoende zijn afgesloten.
- Het gemiddelde cijfer van de overige vakken 6.0 of meer is.
- De som van de tekortpunten in deze overige vakken (regel 2) ten hoogste twee is.
- Bij de kernvakken Nederlands, wiskunde en Engels komt hoogstens één 5 voor.
- Een (afgerond) cijfer 5 geeft één tekortpunt, een vier twee tekortpunten enz.
- Indien aan regel 1 niet is voldaan, dan heeft de leerling tot uiterlijk 3 dagen na de rapportvergadering de gelegenheid om het betreffende vak alsnog voldoende af te sluiten.
Leerlingen die aan drie van de vier normen voldoen, worden in de rapportvergadering besproken. Indien aan minder dan drie van de vier normen wordt voldaan, dan wordt een leerling afgewezen, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn die een bespreking mogelijk maken. Het besluit van de docentenvergadering is bindend.
De cijfers gedurende het jaar behaald vormen het eindcijfer.
Klas 2 atheneum
Een leerling is bevorderd als:
- De vakken LB, LO, MU, BV en TN voldoende zijn afgesloten.
- Het gemiddelde cijfer van de overige vakken 6.0 of meer is.
- De som van de tekortpunten in deze overige vakken (regel 2) ten hoogste twee is.
- Bij de kernvakken Nederlands, wiskunde en Engels komt hoogstens één 5 voor.
- Een (afgerond) cijfer 5 geeft één tekortpunt, een vier twee tekortpunten enz.
- Indien aan regel 1 niet is voldaan, dan heeft de leerling tot uiterlijk 3 dagen na de rapportvergadering de gelegenheid om het betreffende vak alsnog voldoende af te sluiten.
Leerlingen die aan drie van de vier normen voldoen, worden in de rapportvergadering besproken. Indien aan minder dan drie van de vier normen wordt voldaan, dan wordt een leerling afgewezen, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn die een bespreking mogelijk maken. Het besluit van de docentenvergadering is bindend.
De cijfers gedurende het jaar behaald vormen het eindcijfer.
Klas 3 havo/atheneum
Een leerling is direct bevorderd als:
- De vakken LB, LO, MU en BV voldoende zijn afgesloten.
- Het gemiddelde cijfer van de overige vakken 6.0 of meer is.
- De som van de tekortpunten in deze overige vakken (regel 2) ten hoogste drie is in maximaal drie vakken.
- Bij de kernvakken Nederlands, wiskunde en Engels komt hoogstens één 5 voor.
Het nieuwe (preprofileer)vak dient voldoende afgesloten te worden. Mocht dit vak toch
met een onvoldoende worden afgesloten wordt dit meegewogen in de besluitvorming
van de overgang naar leerjaar 4.
- Een (afgerond) cijfer 5 geeft één tekortpunt, een vier twee tekortpunten enz.
- Indien aan regel 1 niet is voldaan, dan heeft de leerling tot uiterlijk 3 dagen na de rapportvergadering de gelegenheid om het betreffende vak alsnog voldoende af te sluiten.
Leerlingen die aan minimaal drie van de vier normen voldoen, worden in de rapportvergadering besproken. Indien aan minder dan drie van de vier normen wordt voldaan, dan wordt een leerling afgewezen, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn die een bespreking mogelijk maken. Het besluit van de docentenvergadering is bindend.
De cijfers gedurende het jaar behaald vormen het eindcijfer.
Overgangsnormen bovenbouw
Mavo 3 naar Mavo 4
Becijfering:
Handelingsdelen worden beoordeeld met v/g en moeten minimaal voldoende worden afgesloten.
Alle andere toetsen worden becijferd met een cijfer tussen 1 en 10 op één decimaal.
Als de leerling voldoet aan de onderstaande 7 normen, wordt hij/zij bevorderd naar mavo 4.
- De kunstvakken (handvaardigheid, muziek, tekenen), KCKV, lichamelijke opvoeding, levensbeschouwing en Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding moeten minimaal met een voldoende zijn afgesloten.
Alle punten worden berekend op basis van de afgeronde gemiddelde eindcijfers (een heel getal) (kolom 800 in Magister).
Voor de vakken die niet genoemd zijn bij punt 1 geldt:
- Dat de som van gemiddelde eindcijfers 48 punten of hoger
- Er maximaal 3 tekortpunten over maximaal 3 vakken mogen zijn
- Dat alle eindcijfers een 4 of hoger zijn.
Eisen aan het vakkenpakket op basis van 6 examenvakken.
- Dat de som van gemiddelde eindcijfers 35 punten of hoger
- Er maximaal één 5 is
- Nederlands een 5 of hoger is
Wanneer de leerling voldoet aan de eerste 4 eisen, maar niet voldoet aan de eisen van het vakkenpakket, kan de vergadering een wijziging van het vakkenpakket voorstellen. Wanneer dit voorstel niet wordt opgevolgd zal de leerling doubleren.
Een leerling zit in de bespreekzone bij:
- 47 of 46 punten (norm 2)
- 2x5 of 1x4 in het vakkenpakket met een totaal van 35 punten of meer (norm 5)
In de bespreekzone besluit de eindvergadering op basis van alle beschikbare informatie (resultaten, vaardigheden, testen) over de overgang.
Bij doubleren in mavo 3 doet een leerling het gehele programma over.
- Het is in principe niet toegestaan tweemaal in hetzelfde leerjaar te doubleren.
- Het is in principe niet toegestaan twee achtereenvolgende leerjaren te doubleren.
Extra vak
Als een leerling voor een vak gemiddeld een 6,5 staat mag hij/zij dit vak kiezen als extra vak. Roostertechnisch kan het voorkomen dat het niet mogelijk is het extra vak in te roosteren.
Havo 4 naar Havo 5
Becijfering:
Handelingsdelen worden beoordeeld met v/g en moeten derhalve minimaal voldoende worden afgesloten.
Alle andere toetsen worden becijferd met een cijfer tussen 1 en 10 op één decimaal.
Het geheel aan vakken ziet er als volgt uit:
- Gemeenschappelijke vakken: NE, EN, ML, CKV, LO, LB
- Profiel- en keuzedeel: 4 vakken
- Vrije ruimte: ten minste 1 vak
Maat en CKV tellen als combinatiecijfer. Beide tellen 50% mee. Het combinatiecijfer kan een compensatiepunt of tekortpunt opleveren. Het combinatiecijfer krijg je door de vakken Maat en CKV af te ronden op een heel cijfer. Van dat cijfer wordt het gemiddelde genomen en weer afgerond op een heel cijfer.
LB kan je geen compensatiepunt, maar wel een tekortpunt opleveren.
Een leerling wordt bevorderd indien hij voldoet aan:
- LO moet voldoende zijn afgesloten.
- Voor de overige vakken geldt:
- alle vakken voldoende (6 of hoger), of
- 1 x 5 en de rest voldoende, of
- 2 x 5 met twee punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is, of
- 1 x 4 met twee punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is, of
- 1 x 4 en 1 x 5 met drie punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is
- Bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde mag hoogstens 1 x 5 voorkomen.
Als een leerling niet bevorderd is kan hij in onderstaande situaties in bespreking worden genomen. Een leerling wordt besproken indien:
- De leerling voldoet aan voorwaarden 1 en 3 met 3 x 5 en drie punten compensatie* of 2 x 4 met vier punten compensatie* of 2 x 5 en een punt compensatie*, of
- Aan de eerste twee voorwaarden voldaan is maar niet aan de derde, waarbij een leerling bij de kernvakken twee tekortpunten heeft, of
- Er sprake is van bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld langdurige ziekte), ter beoordeling van de teamleider.
* In deze situatie voorziet de slaagregeling van het examen niet.
Er is geen onderscheid tussen profielvakken en niet-profielvakken.
Eén vak in de vrije ruimte wordt in de beschouwing betrokken; het (eventueel) tweede vak in de vrije ruimte kan echter wel compensatiepunten leveren.
Atheneum 4 naar Atheneum 5
Becijfering:
Handelingsdelen worden beoordeeld met v/g en moeten minimaal voldoende worden afgesloten.
Alle andere toetsen worden becijferd met een cijfer tussen 1 en 10 op één decimaal.
Het geheel aan vakken ziet er als volgt uit:
- Gemeenschappelijke vakken: NE, EN, CKV, LO, LB
- FA of DU
- Profiel- en keuzedeel: 4 vakken
- Vrije ruimte: ten minste 1 vak
LB en CKV kunnen je geen compensatiepunt, maar wel een tekortpunt opleveren.
Een leerling wordt bevorderd indien hij voldoet aan:
- LO moet voldoende zijn afgesloten.
- Voor de overige vakken geldt:
- alle vakken voldoende (6 of hoger), of
- 1 x 5 en de rest voldoende, of
- 2 x 5 met twee punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is, of
- 1 x 4 met twee punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is, of
- 1 x 4 en 1 x 5 met drie punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is
- Bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde mag hoogstens 1 x 5 voorkomen.
Als een leerling niet bevorderd is kan hij in onderstaande situaties in bespreking worden genomen. Een leerling wordt besproken indien:
- De leerling voldoet aan voorwaarden 1 en 3 met 3 x 5 en drie punten compensatie* of 2 x 4 met vier punten compensatie* of 2 x 5 en een punt compensatie*, of
- Aan de eerste twee voorwaarden voldaan is maar niet aan de derde, waarbij een leerling bij de kernvakken twee tekortpunten heeft, of
- Er sprake is van bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld langdurige ziekte), ter beoordeling van de teamleider.
* In deze situatie voorziet de slaagregeling van het examen niet.
Er is geen onderscheid tussen profielvakken en niet-profielvakken.
Eén vak in de vrije ruimte wordt in de beschouwing betrokken; het (eventueel) tweede vak in de vrije ruimte kan echter wel compensatiepunten leveren.
Atheneum 5 naar Atheneum 6
Becijfering:
Handelingsdelen worden beoordeeld met o/v/g en moeten minimaal voldoende worden afgesloten.
Alle andere toetsen worden becijferd met een cijfer tussen 1 en 10 op één decimaal.
Het geheel aan vakken ziet er als volgt uit:
- Gemeenschappelijke vakken: NE, EN, ML, CKV, LO
- FA of DU
- Profiel- en keuzedeel: 4 vakken
- Vrije ruimte: ten minste 1 vak
Maat en CKV tellen als combinatiecijfer. Beide tellen 50% mee. Het combinatiecijfer kan een compensatiepunt of tekortpunt opleveren.
Het combinatiecijfer krijg je door de vakken Maat en CKV af te ronden op een heel cijfer. Van dat cijfer wordt het gemiddelde genomen en weer afgerond op een heel cijfer.
Een leerling wordt bevorderd indien hij voldoet aan:
- LO moet voldoende zijn afgesloten.
- Voor de overige vakken geldt:
- alle vakken voldoende (6 of hoger), of
- 1 x 5 en de rest voldoende, of
- 2 x 5 met twee punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is, of
- 1 x 4 met twee punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is, of
- 1 x 4 en 1 x 5 met drie punten compensatie, zodat het gemiddelde van alle cijfers minstens een 6,0 is
- Bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde mag hoogstens 1 x 5 voorkomen.
Als een leerling niet bevorderd is kan hij in onderstaande situaties in bespreking worden genomen. Een leerling wordt besproken indien:
- De leerling voldoet aan voorwaarden 1 en 3 met 3 x 5 en drie punten compensatie* of 2 x 4 met vier punten compensatie* of 2 x 5 en een punt compensatie*, of
- Aan de eerste twee voorwaarden voldaan is maar niet aan de derde, waarbij een leerling bij de kernvakken twee tekortpunten heeft, of
- Er sprake is van bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld langdurige ziekte), ter beoordeling van de teamleider.
* In deze situatie voorziet de slaagregeling van het examen niet.
Er is geen onderscheid tussen profielvakken en niet-profielvakken.
Eén vak in de vrije ruimte wordt in de beschouwing betrokken; het (eventueel) tweede vak in de vrije ruimte kan echter wel compensatiepunten leveren.
Voor mavo 4, havo 5 en atheneum 6: zie zak-/slaagregeling PTA.