Passend onderwijs
De wet op Passend Onderwijs is vanaf 1 augustus 2014 van kracht. Passend onderwijs is onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van de leerling, de mogelijkheden van het personeel en de wensen van de ouders. Dit betekent dat de docenten vanuit hun ervaring en expertise meedenken over de onderwijsbehoefte en het ontwikkelingsperspectief van de leerling. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, heeft het VeenLanden College een aantal maatregelen getroffen.
Meer informatie over passend onderwijs kunt u vinden op de website van de rijksoverheid.
Trajectum
Het Trajectum is opgezet vanuit het VeenLanden College voor beide locaties. Het doel is om de leerling bij achterstand of andere leerproblemen te helpen de draad weer op te pakken. Het gaat hier bijvoorbeeld om problemen die zijn ontstaan naar aanleiding van een langdurige ziekte, problematiek op het gebied van leren of gedrag of andere zaken die het leren belemmeren. De leerling komt in aanmerking voor dit traject nadat uit evaluatie blijkt dat de leerling onvoldoende vooruitgang heeft geboekt in de reguliere setting. De leerling wordt in voorkomende situaties gekoppeld aan een trajectbegeleider die de leerling en de docenten ondersteunt in het aanbieden van een passend antwoord op de onderwijsbehoefte van de leerling.
Bij het gehele proces worden ouders betrokken en er wordt een individueel ontwikkelplan opgesteld om gerichte afspraken te kunnen vastleggen. Het doel van het ontwikkelplan zal gericht zijn op het versterken van de competenties en vaardigheden van de leerling en het versterken en/of herstellen van de onderwijskundige relatie.
Informatie over het Trajectum kunt u aanvragen bij de teamleider.
Leerproblematiek
Voor wat betreft leerproblematiek hebben wij een voorkeur om ondersteuning te geven in de klas. Leerlingen die uitvallen op het gebied van leren bieden wij ondersteuning en wij streven ernaar het onderwijs passend te maken zodat zij niet worden belemmerd in hun onderwijsproces.
Binnen het VeenLanden College maken wij onderscheid tussen een tweetal groepen:
- leerlingen met een diagnose op het gebied van leren (bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie);
- leerlingen zonder een diagnose op het gebied van leren.
Voor beide groepen tracht het VeenLanden College een passend antwoord te hebben op hulp- en/of begeleidingsvragen.
Meer informatie over dyslexie kunt u vinden in dit boekje.
Voor vragen over leerlingbegeleiding: E-mail.
Getalenteerde leerlingen
Op het VeenLanden College zitten ook leerlingen met bijzondere talenten op het gebied van bijvoorbeeld sport of muziek. Het kan zijn dat deze leerlingen door intensieve training of oefening problemen tegenkomen bij hun werk voor school. In die gevallen kunnen zij een beroep doen op mevrouw R. van de Sande, E-mail.
Leerlingen die in het vorige schooljaar van een regeling gebruik hebben gemaakt, maken in overleg met de heer Breuker een regeling voor elk nieuw schooljaar.
Schoolondersteuningsprofiel
SOP - Schoolondersteuningsprofiel Passend onderwijs 2023 - 2024